I udskolingen kan man for alvor bygge videre på eleverne almene viden og dermed perspektivere kanonundervisningen. De nutidige kanonemner kan ses i historisk perspektiv og de fortidige kan se i nutidigt. Elevernes medieproduktioner kan i højere grad målrettes specifikke målgrupper eller formål: Helsingør Kommune vil gerne tiltrække flere turister - lav en kampagnefilm med afsæt i kulturkanonen ...
Nyhedsmediernes fortælleformer kan bruges på forskellig vis i kanonundervisningen for de store klasser, som nu må forventes at være fortrolige med disse:
Gennem både brædtspil og elektroniske spil kan eleverne formidle de vigtigste oplysninger og forhold omkring kanonemnerne til fx yngre elever eller forældre på et forældremøde. Lad eleverne selv byde ind og bygge videre på denne liste af muligheder. Ud fra artiklerne på www.helsingorkulturkanon.dk og ekskursioner til kanonstederne researcher eleverne selv indtil de har tilstrækkelig baggrundsviden. Opstil kriterier for formål med spillet og dets målgruppe.
Arbejd med opgaver, der har et autentisk tilsnit: Fx kampagner, der skal tiltrække borgere eller turister til Helsingør. Analyser kulturkanonens potentialer i forhold til forskellige målgrupper og udvælg de kanonemner, som skal indgå i kampagnerne. Få værktøjer og inspiration i Kampagneværkstedet på DR Skole. Få inspiration fra Visit Nordsjællands prisbelønnede præsentationsfilm om Kongernes Nordsjælland